Jarní sezóna v Oblastní galerii Liberec

Od 8. 3. do 26. 5. se ve výstavních prostorách návštěvníci setkají s díly malířky Ivany Lomové a rakouského umělce Josefa Baiera. Návštěvníci mohou vidět díla z tvorby posledních více než dvou dekád Ivany Lomové ve výstavě s výmluvným názvem Ticho. Naopak tvorba Josefa Baiera rozezní galerijní prostory díky výstavě Sound Shapes.

IVANA LOMOVÁ / Ticho / Kurátorka: Jana Farská Hájková / Oblastní galerie Liberec / 8. 3.–26. 5. 2024

Jaké jsou okamžiky, kdy byste si přáli zastavit čas? Pro Ivanu Lomovou jsou to zdánlivě banální momenty, jak ukazuje výstava Ticho v Oblastní galerii Liberec. Rekapitulaci posledních více než dvou dekád tvorby této významné české malířky zahájila vernisáž 7. března. Výmluvnost Ticha Ivany Lomové bude na návštěvníky působit do 26. května.

Monografická retrospektivní výstava Ivany Lomové zahrnuje malby z cyklu Pod dekou (2000), Samota (2009), Kavárny (2010), Cestující (2012) nebo Praha (2021). Autorka interpretuje svou malbou svět kolem sebe bez nadsázky, neokázale, bez příkras – obrazy každodennosti, ale až s výjimečnou odvahou zprostředkovat divákům tyto obrazy malebnou fotooptikou.

Obrazy Ivany Lomové jsou jako okamžiky zastavené v čase. Její realistická malba svět nijak nedramatizuje, nepřidává mu nadbytečnou romantičnost ani sentimentalitu. Nejsou to obrazy abstraktně neurčité ani se nesnaží o expresivní nadsázku. Barevná sytost malby není ani výrazně jásavá, ani zemně tlumená.

Její obrazy jsou malbami, které svět nesoudí ani s ním nebojují. Obrazy Ivany Lomové odrážejí realitu pozorovatele, často s mírně ironickým podtextem, někdy zase s lehce chladným odstupem a nezřídka s pocitem vděku.“ říká kurátorka výstavy Jana Farská Hájková.

Ivana Lomová ve svých malbách nezapře, že je vystudovanou architektkou. Náchylnost k prostoru, ať už venkovnímu, či vnitřnímu, je zjevná a jeho zobrazení je natolik výmluvné, že emoce přenáší ještě lépe než případné výrazy tváře.

Pocit důvěrně známého je jedním z prvních dojmů, které se při pohledu na malby Ivany Lomové dostaví. To proto, že kompozice jejích obrazů jsou kompozice našich vlastních pohledů – vidí to, co vidíme i my, byť jindy a jinde. Prostřednictvím jejích maleb sledujeme cestující ve vlaku, manželské páry v intimním prostředí, spolu s autorčinými protagonisty se díváme z oken činžáků.

Melancholie je zřejmě převládající emocí, kterou můžeme spojit s téměř veškerou tvorbou malířky. Snad je za tím právě ono vědomí uplynulého času, moment, který byl a už se nikdy nevrátí. Tichá melancholie Ivany Lomové se opravdu jen zlehka dotkne plátna, vytvoří efemerní dojem, ale když se ji snažíme lapit, zmizí zase pryč. Zbyde vjem důvěrně známého a pocit vděku, že život je přítomen v těch nejmenších detailech, v oprýskané omítce, v semiši vlakové sedačky nebo ve skleněném tvaru letité cukřenky,“ uzavírá kurátorka výstavy.

Svým Tichem provede zájemce i sama Ivana Lomová, komentovaná prohlídka s malířkou se uskuteční 21. března. K výstavě rovněž vychází katalog. Výstava Ivany Lomové je v Oblastní galerii Liberec k vidění od 8. března do 26. května. Otevřeno je každý den, vyjma pondělí, od 10 do 18 hod.

JOSEF BAIER / Sounds Shapes / Oblastní galerie Liberec / kurátorka: Daniela Kramerová / 8. 3.–26. 5. 2024

Jarní lázeňská sezona v Oblastní galerii Liberec přiblíží tvorbu rakouského umělce Josefa Baiera, který je znám jako autor monumentálních realizací ve veřejném prostoru i subtilnějších kinetických a zvukových instalací. Středobodem výstavy Sound Shapes je kineticko-zvuková instalace Křivky sluchu, návštěvníci se ale seznámí i s širším kontextem Baierovy tvorby. Sound Shapes otevřela vernisáž 7. března, výběr z instalací Josefa Baiera bude k vidění do 26. května.

Výstava Sound Shapes v Oblastní galerii Liberec nepředstavuje chronologický průřez celou tvorbou Josefa Baiera. Několik instalací, pečlivě vybraných s ohledem na prostorové dispozice galerie, ale ve své různorodosti postihuje většinu témat a úseků sochařovy tvorby.

V bazénové hale galerie představí Baier svou kineticko-zvukovou instalaci Křivky sluchu (2017), v níž rozpohybovaná kyvadla rozezvučují precizně vyladěné zvukové trubice. Zvuková kompozice je provázána s vizuálním vjemem – vlnící se dráhou pohybujících se kyvadel.

V dalších prostorách galerie bude prezentován širší kontext Baierovy tvorby. „Pracuje v ní s reálnými zvuky i jejich představami propojuje působení na několik smyslů. Minimalistickými geometrickými tvary se symbolicky vztahuje k nejuniverzálnějším principům, které studuje a rozehrává. A zároveň probouzí kreativitu a hravost diváků, upřesnila kurátorka liberecké výstavy Daniela Kramerová.

Klasický rámec sochařské tvorby rozšířil Baier směrem k práci s pohybem, případně k doplnění o zvukovou dimenzi. Rozvíjí linie zvukových strojků – pohyblivých mechanismů sestavovaných často z nalezených či koupených předmětů. Se zvukem pracuje i v monumentálních objektech. Především jde o dlouhou řadu rozměrných harf rozezvučovaných vzduchovým impulsem či smyčcovou hrou a umísťovaných v galeriích, sakrálních prostorech i v rozmanitých venkovních prostředích. 

Primárně zvukové nejsou Baierovy monumentální geometrické plastiky. Pokud ale přemýšlíme o zvuku obecněji, jako o principu či struktuře, jejíž vyjádření může být vizuální, slyšitelné, uchopitelné pomocí exaktních věd či filosofickými i spirituálními přístupy, lze o celku Baierovy tvorby bezpochyby uvažovat i ve zvukovém kontextu.

Výstava Josefa Baiera je v Oblastní galerii Liberec k vidění od 8. března do 26. května. Otevřeno je každý den, vyjma pondělí, od 10 do 18 hod.