8. 4. 2015 / ART BRUT FILM Olomouc

ART BRUT FILM Olomouc / Muzeum umění Olomouc / Olomouc / 8. 4. 2015 od 18 do 22h

Filmová přehlídka st | 8. 4. | 18.00–22.00 hodin | MOZARTEUM | VSTUP VOLNÝ

ART BRUT FILM Olomouc pokračuje již čtvrtým ročníkem. Dramaturgie letošní filmové přehlídky je zaměřena tentokráte výhradně na polskou scénu art brut, kterou známe poměrně málo nebo vůbec. Navázali jsme kontakt s teoretičkou Joannou Daszkiewicz, což je stěžejní osobnost festivalu filmů o art brut v Polsku. První Mezinárodní festival krátkých filmů o umělcích samoucích proběhl v hlavní budově univerzity umění v Poznani ve dnech 7. a 8. listopadu 2013 pod názvem AUT. Z této přehlídky jsme převzali značnou část repertoáru krátkých filmů o polských spontánních umělcích pro náš festival.

„Art Brut v Polsku od počátku zájmu o tento druh výtvarného projevu je spojeno s uměním osob se zdravotním postižením, ohrožených sociálním vyloučením, což způsobuje mnoho nejasností. Umělec, který nemůže fungovat nezávisle na trhu s uměním, obvykle bývá odsouzen k osudu holubice mezi jestřáby“, napsal v jednom ze svých odborných článků Stanisław Jasiński a naznačil tak specifikum polského art brut. Tady spatřujeme další edukační aspekt a hlubší význam filmové dokumentární tvorby i našeho festivalu, přibližující tyto osobnosti a jejich pohnuté tvůrčí i lidské osudy divákům.

ART BRUT FILM Olomouc 2015 jsme se rozhodli letos doplnit a ozvláštnit hudební produkcí. Součástí projekcí filmů tak bude minikoncert slovenského zpěváka a kytaristy Juraje Dorici z Martina, který se již dlouhé roky věnuje studiu a interpretaci lidových písní (především balad) a rovněž vlastní autorské tvorbě. Doufáme, že toto akustické vystoupení vnese do naší filmové přehlídky další tvořivý rozměr a přispěje k podnětné a vlídné atmosféře festivalu.

Program 18.00 - Zahájení (Joanna Daszkiewicz, Anežka Šimková a Pavel Konečný) 18.10 - Z ptakami fruwał (Ryszard Kosek), režie Tadeusz Bystram, 2003 18.24 - Astronauta (Konrad Kwaska), režie Władysław Jurkow, 2004/2005 18.35 - Bindas i Picasso (Robert Bindas), režie Władysław Jurkow, 2004/2005 18.44 - Oswajanie świata (Adam Dembiński, Halina Dylewska, Włodzimierz Rosłon, Konrad Kwasek, Stanisław Zagajewski, Henryk Źarski), režie Władysław Jurkow, 2006 19.24 - Kytarový minikoncert: Balady a písničky Juraj Dorica, akustická kytara a zpěv, Tomáš Holič, kytara, Mojmír Ďurík, příčná flétna 20.09 - Tadeusz Andrzejewski: po prostu Art Brut, scénář a režie Ewa Toboła, Bartosz Toboła, 2013 20.34 - Tadeusz Głowala, režie Ireneusz Bukowski, 2013 21.10 - Závěr (s možností besedy)

Art brut Art brut je výtvarným projevem, který neoddělitelně souvisí s osudem svých autorů. Někteří vytvářejí díla sevřená do intimního objektu – osobního relikviáře, který je koncentrací příběhu svého tvůrce, jeho sžíravou zpovědí. Tvorba je zde nerozlučně spojena s každodenností a stává se tak sociologickým fenoménem, který přesahuje hranice umění. Mnozí tvůrci překračují limity dvourozměrného formátu a vytvářejí „site-specific art“. Proces jejich tvorby je posvátným aktem, který často expanduje do nejbližšího okolního prostoru a přetváří ho na privátní chrám. Vznikají unikátní díla, která ignorují zákonitosti konstrukce a statiky a neuznávají ani omezení materiály. Někteří tvůrci dokonce expandují do vesmíru. Ve snaze ovlivnit jeho procesy a potažmo svůj osud vytvářejí specifické manuály, které pro ně mají biblický rozměr.

V době, kdy Jean Dubuffet ve 40. letech 20. století definoval art brut už zároveň začínal hrozit jeho zánik. Zavedení psychofarmak a arteterapie do psychiatrické praxe na jedné straně a expanze masové kultury na straně druhé hrozily umlčet spontánní kreativitu, která vznikala nezávisle na vnějších vlivech a mimo mantinely oficiální kulturní scény. Tyto obavy se však nenaplnily a právě výstava ART BRUT LIVE v Praze i filmová přehlídka ART BRUT FILM Olomouc jsou toho důkazem. Mění se okolnosti a výrazové prostředky, osobnostní východiska ale zůstávají stále stejná.

Muzeum umění Olomouc | Patří k nejvýznamnějším institucím svého druhu v České republice, a to nejen z hlediska počtu spravovaných sbírkových předmětů (cca 185 000), ale také po stránce odborného záběru a výstavního programu. Výtvarnou kulturu od nejstarších dob po současnost představuje ve třech objektech: Arcidiecézní muzeum Olomouc (16 výstavních sálů a 300 uměleckých skvostů z 11. až 18. století, trezorové poklady olomouckých arcibiskupů, národní kulturní památka Přemyslovský hrad), Muzeum moderního umění (výtvarná kultura 20. a 21. století v 5 výstavních sálech, dlouhodobé tematické expozice moderního umění, krátkodobé výstavy významných současných umělců z ČR i zahraničí) a Arcidiecézní muzeum Kroměříž (Správa, ochrana a prezentace sbírek Arcibiskupského zámku v Kroměříži, které se řadí k nejhodnotnějším kolekcím svého druhu ve světovém měřítku).