Na výletě v Podlesí

Co skrývají tajemné lesy obklopující Louny? František Skála nám v severočeské Galerii města Loun vypráví podivuhodné příběhy z Podlesí, kraje plného fantaskních bytostí, v němž žijí děsiví Zlopouři z bodláčí, rostou gurmány vyhledávané obří bedly, a kde se po lukách prohání proslulí Sajgonáři.

Ctitel trvale udržitelného rozkladu [1] František Skála koupil v polovině 80. let rozpadlý statek v kraji nedaleko Loun. Dostal jméno Podlesí a stal se nedílnou součástí a inspiračním zdrojem jeho tvorby. Kdo se někdy divil, odkud se vzal Datel z Vlase a Brady nebo kde to Cílek podnikl onu dobrodružnou výpravu na záchranu Lídy, bylo to právě tady.

Skála v Lounech prezentuje celkem tři tematické celky, jež se snaží nějakým způsobem zachytit zdejšího genia loci: ať už jsou to Sajgonáři, vozítka z odpadových materiálů, z nichž se stal rodinný velikonoční zvyk, fotografický komiks Skutečný příběh Cílka a Lídy (vydalo nakladatelství Arbor vitae v roce 2007), anebo objekty s vnitřním světlem, všechny jsou velmi úzce spjaty právě s Podlesím.

První náznak toho, že okolí Skálovy mimopražské rezidence musí být skutečně protkané kouzly, nám podávají objekty s vnitřním světlem. Magické světelné boxy poodhalují tajemná zákoutí rozostřených obrazů z těžko rozeznatelných míst a časů, matně pohasínající kmeny stromů zanechávají mysl někde v říši nepostihnutelných okamžiků. Čas jakoby zde plynul jinak, nutil nás zpomalit, zastavit se a zavzpomínat na dobu, kdy jsme pomalu vyrůstali z plenek, nechávali se neustále překvapovat a každý den se děly zázraky.

Co však skutečně zasáhne duši každého přerostlého dítěte a doslova jej uvrhne do vytržení, je sbírka asi dvou desítek Sajgonářů, dřevěných i kovových aut sestavených z osiřelých a nalezených součástek. Vznikají pokaždé na Skálově letním sídle a na jejich tvorbě se podílí i celá rodina včetně nejbližších přátel (jmenujme alespoň Petra Nikla a Jiřího Černického). Každoročně na Velikonoce se potom Sajgon team vydává se svými vozidly do světa, na cestu po mýtinkách, kalužích a stráních, kde následně podstupují nejrůznější strasti: projíždí blátem, jsou nacpávána suchou trávou, zapalována či jinak destruována, aby se děti i dospělí mohli dobře pobavit. Každé z aut má také svého jezdce, nicméně tomu se ne vždy podaří zůstat mezi živými (přihlédneme-li k výše zmíněnému). Přeživších zůstává ovšem stále více než zahubených, a tak jsme sto tyto veterány mnoha jízd obdivovat natolik, že jim odpustíme i občasné zotročování opičích dělníků uvnitř motoru. To, jak tyto spanilé velikonoční jízdy vypadají, můžeme sledovat na velkoformátových fotografiích z terénu, které nás nutí Skálovým takovou podívanou snad i lehce závidět.

Originální sochařské objekty–hračky Skála také využil ve zmiňovaném fotokomiksu Skutečný příběh Cílka a Lídy. Příběh v Lounech nemáme možnost vidět celý, ale za to je tu k vidění většina hrdinů v něm vystupujících: srdečný a pohostinný Homér, Meda a její vozítko z kartáče na podlahu, Cílek se svou kamarádkou Lídou či Ťuík, Lídin ochočený ptáček. Nechybí ani Homérův vůz na stromovou mízu. Člověk musí při bližším pohledu figurky obdivovat: ptáček se sestává v podstatě jen z uschlého květu, Homér nosí zcela padnoucí svetr patrně ušitý na míru. Nápad na Cílkovo dobrodružství nosil Skála v hlavě dvacet let, dva roky mu trvalo jeho uskutečnění, kdy se povaloval v blátě a nejrůznějších houštinách, aby získal potřebný záběr. Fotografie nadto nemusely ani správně vyjít, neboť fotil klasicky na film.

Zabíhat ovšem do detailů a vyzdvihovat znovu Skálovu originalitu není asi potřeba. Jeho přístup k věcem je bezpochyby nezaměnitelně protknut nespoutanou hravostí, smyslem pro humor a na první pohled viditelnou láskou k materiálům. Jeho výstavy budou pokaždé zanechávat nikdy ne zcela dorostlým dospělým na rtech úsměv, jejich případným potomkům pak snad až jistou bolest z toho, že si s vystavenými exponáty nemohou jednoduše hrát – a ani Podlesee není výjimkou.

______________________________________________________________

[1] Vanda Skálová: František Skála – Podlesee, katalog výstavy

______________________________________________________________

František Skála: Podlesee / kurátorka: Vanda Skálová / Galerie města Loun / Louny / 7. 3. – 23. 5. 2015

______________________________________________________________

foto: autorka