15. 12. 2014 a 16. 12. 2014 / (. . .) Za súdržnosťou #2

13. 12. 2014Artalk Infoservis

(. . .) Za súdržnosťou #2 / Galéria HIT / tranzit.sk / Hviezdoslavovo námestie 18  / Beskydská 12 / Bratislava / 15.- 16. 12. 2014

 

(. . .) Za súdržnosťou #2

(. . .) Behind Togetherness #2

 

Projekt organizuje nadácia Imago Mundi (Krakov) v spolupráci s Galériou HIT a sieťou tranzit.sk

 

15. december, 13:00

Galéria HIT

Hviezdoslavovo námestie 18 Bratislava  811 03

 

Zahájenie cyklu (. . .) Za súdržnosťou #2  a otvorenie workshopu Mateusza Kulu s názvom Ambivalencia teplých miest (Ambivalence of Warm Places). Prostredníctvom využitia kobercov a architektonickej štruktúry ako pracovného materiálu budeme počas workshopu skúmať paradoxné koncepty ohraničenia, individuality, agory, pospolitosti, komúny, samoty a izolácie.

www.imagomundi.pl

galeriahit.com

 

16. december, 16:00

tranzit.sk

Beskydská 12

Bratislava  811 05

sk.tranzit.org

workshop & diskusia

 

Človek je so sebou sám.

V spoločnosti druhých je väčšina ľudí sama aj bez nich.

Človek sa musí od oboch týchto stavov oslobodiť.

[Ernst Bloch, Stopy (Traces)]

Prostredníctvom využitia témy samoty sa zamyslíme nad konceptom jedinečnosti/individuality ako podmienky spolubytia, ako aj nad premenlivosťou prístupov a politickým aspektom väzby.

Účastníci: (...) Bogdan Achimescu, Judit Angel, Agata Biskup, Petra Balíková,  Paweł Brożynski, Agnieszka Kilian, Mateusz Kula, Ewa Łuczak, Lýdia Pribišová, Lukasz Trzcinski, Magda Ujma, Matej Vakula a Jaro Varga

 

O projekte (. . .) Za súdržnosťou

Cyklus stretnutí (. . .) Za súdržnosťou inšpirovala myšlienka, že kolektívna prax je ako nedokončený text, ktorý by mal vždy mať (vždy má) podnadpis, akúsi nepatrnú anotáciu. Vnímanie kolektivity je komplexný proces – cítime nutkanie pozrieť sa na nasledujúce riadky, na slová, ktoré ešte neboli vyslovené, či gestá, ktoré ešte nikto nespravil, pretože sa chceme dozvedieť, čo sa za masívnou hradbou pojmu „kolektivita“ ukrýva. Preniknutie do štruktúry kolektivity/textu umožňuje nazrieť za jednotu más a možno aj začuť polyfóniu, ktorá nemusí byť vždy zreteľná. Projekt (. . .) Za súdržnosťou je založený na myšlienke kolektívnosti ako množstve zjednotení, na nikdy nekončiacom procese opätovného definovania samého seba a komunity, pretože skôr, než by ňou bol len obklopený, je jednotlivec jej základnou stavebnou súčasťou. Podobne, ako je tomu pri autorstve, môžeme zúčastnenosť na nej chápať ako prítomnosť na danom mieste, ktorá nám napomáha zvládať nekonečnú migráciu prístupov/nadobudnutých rolí, ktoré sú pre nás zjavne dôležitejšie. Môžeme ich pozorovať v pohyboch na styčnom bode tektonických plôch „skupiny-pohybu-komunity“.  Sledujúc istú intuíciu jazyka sa zdá, že rozdiel, ktorý vyjadruje, musí naznačovať významné diverzity, na ktoré sa chceme počas našich stretnutí zamerať.

Stratiť sa v skupine/komunite nám môže poskytnúť šancu začuť nový vlastný hlas, ktorý sa nám niekedy môže zdať až znepokojujúco cudzí. Projekt (. . .) Za súdržnosťou sa venuje procesu, ktorý rovnakou mierou absorbuje či „začleňuje“ ostatných ľudí, tvorcov/spoluautorov diela, ako aj účastníkov na danej aktivite. Neustála zmena rolí môže byť nevyhnutnosťou, ale aj vyjadrením túžby po inej dimenzii. Aj mierne zmeny postavenia vo vzťahu ku skupine či samému sebe môžu viesť ku kritickým posunom, čo platí aj pre aktivitu, ktorá sa javí opakujúca sa, no v konečnom dôsledku prinesie zásadný zvrat v prospech kreatívnej myšlienky. Počas stretnutí sa budeme sústrediť na celý rad drobných detailov, od prevedenia a diskrétnej pomoci až po autorský hlas.

Všetky tieto otázky sa koncentrujú na jednom konkrétnom mieste – kultúrnej inštitúcii. Tá odzrkadľuje celé spektrum napätia súvisiaceho s kolektívnym a nehmotným dielom, ako aj so spolubytím a otázkou priateľskej podstaty diela.

 

 

More about (. . . ) Behind Togetherness

 

The (. . .) Behind Togetherness cycle of meetings has been inspired by the idea that collective practice is like an unfinished text, which should always have (always has) a subtitle, an imperceptible annotation. Reading collectivity is a complex process – we feel an urge to have a look at lines that follow, at words that have not been said or gestures that have not been made, to see what is behind the thick wall of the term “collectivity.” Penetration of the structure of collectivity/text allows going beyond the unity of multitudes as well as, perhaps, discerning the polyphony that might not always be audible. (. . .) Behind Togetherness is based on the idea of collectiveness as a multitude of unities, on the never-ending process of redefining oneself and the community one is a constituent part of, rather than simply being surrounded by it. Similarly to authorship, participation can be understood as occupying a place, which helps managing the endless migration of attitudes/assumed roles that are of more apparent interest to us. They can be detected in the movements observed at the meeting point of the tectonic plates of “group-motion-community.” Following a certain intuition of language, it seems that the difference it expresses must indicate and evidence significant diversities we wish to address during our meetings.

 

Getting lost in a group/community may provide a chance of hearing the new voice of one’s own, which at times can sound alarmingly strange. (. . .) Behind Togethernessis dedicated to the process of work which absorbs and “incorporates” other people, creators/co-creators or participants in the effort alike. The continual changing of roles may be a necessity or an expression of a longing for another dimension. Even slight fluctuations in the position with regard to the group or oneself may lead to critical shifts, also with respect to work that appears to be repeatable and reproductive, but eventually develops into a turning point that makes all the difference for a creative idea. During our meetings we are going to focus on a whole range of nuances, from execution and discreet assistance to the voice of the author.

 

All these questions concentrate in one specific place – a cultural institution. It reflects an entire spectrum of tensions related to collective and nonmaterial work, as well as to being together and the question of the friendly nature of work.