TZ: Lada Hubatová-Vacková vedoucí kurátorkou Uměleckoprůmyslového muzea Moravské galerie v Brně

21. 10. 2014Artalk Infoservis

Lada Hubatová-Vacková vedoucí kurátorkou Uměleckoprůmyslového muzea Moravské galerie v Brně / Moravská galerie v Brně / Brno / 9. 10. 2014

Lada Hubatová-Vacková vedoucí kurátorkou Uměleckoprůmyslového muzea Moravské galerie v Brně

Moravská galerie v Brně

Pražákův palác, Husova 18

Místodržitelský palác, Moravské nám. 1a

Uměleckoprůmyslové muzeum, Husova 14

Jurkovičova vila, ul. Jana Nečase 2, Brno-Žabovřesky

Rodný dům Josefa Hoffmanna, náměstí Svobody 263, Brtnice u Jihlavy

www.moravska-galerie.cz

Od října nastoupila na pozici vedoucí kurátorky Uměleckoprůmyslového muzea Lada Hubatová-Vacková (1969). Dlouhodobý plán a náplň své pozice představuje v rámci koncepce Uměleckoprůmyslového muzea v Brně (plné znění: http://www.moravska-galerie.cz/moravska-galerie/o-galerii/tiskovy-servis/2014/lada-hubatova-vackova-vedouci-kuratorkou-umeleckoprumysloveho-muzea-moravske-galerie-v-brne.aspx).

Moravské průmyslové muzeum v Brně (Mährisches Gewerbemuseum) bylo založeno v roce 1873 po vzoru londýnského Museum of Manufactures (dnešní Victoria & Albert Museum) a vídeňského muzea pro umění a průmysl (K. k. Ősterreichisches Museum für Kunst und Industrie, dnešní Museum für angewandte Kunst – MAK). Patří mezi desítku nejstarších uměleckoprůmyslových muzeí na světě. Už od roku 1882 sídlilo ve vlastní budově na prestižní adrese brněnské okružní třídy, kde je na dnešní Husově č. 14 dosud.

Podle stanov z roku 1872 bylo účelem brněnského Průmyslového muzea zdokonalování a zušlechťování řemeslné práce, hospodářské a duševní povznesení drobných živností a dělnického stavu, jakož i šíření vkusu a porozumění řemeslným výrobkům mezi lidem ad.“. Od svého založení bylo muzeum sbírkotvornou a vzdělávací institucí.

V respektu k významné tradici brněnského UMPRUM muzea a s vědomím dějinného vývoje instituce je třeba pokusit se jeho slavnou historickou identitu „oprášit“ a zamyslet se nad současnou funkcí instituce v současném muzeologickém diskurzu a v širším kontextu vizuální kultury.  Od svého založení až dosud by intencí Uměleckoprůmyslového muzea měl být zájem o produkty, kde se pojí umění a průmysl, kreativní tvorba a řemeslo, design a nová média. Na rozdíl od autorské tvorby v oblasti volného umění se u uměleckoprůmyslových muzeí předpokládá komplexní provázanost designérů s průmyslovými podniky, ekonomií, obchodem.

UMPRUM muzeum je institucí „paměťovou“, ale zároveň by mělo být institucí průzkumnou a prospektivní, provázanou s potřebami a zájmy aktuální společnosti, ale i jejími vizemi. Muzeum sleduje minulost, ale může do určité míry kriticky moderovat budoucnost.

Oproti designérským prezentacím na Designbloku nebo firemním prezentacím a show-roomům si UMPRUM muzeum musí uchovat určitý nezávislý akademický odstup, který umožní nejen produkty vystavovat, ale také svou nastavenou konfigurací interpretovat a kriticky na ně nahlížet. Přestože budeme vstřícní k průmyslovému prostředí a ekonomii růstu liberálního kapitalismu, chceme do výstavní koncepce přijmout i různé antiprogresivistické, anti- a postindustriální, ale profesionálně uhájitelné postoje. Své místo budou mít prezentace udržitelných ekologických technologií, nových materiálů a experimentálních řešení, stejně tak jako výraznou podporu získají podpůrné projekty věnované rozvojovým částem světa, kde designérská invence může pomoci k přežití.

Uměleckoprůmyslové muzeum by se nemělo soustřeďovat svým sbírkotvorným a výstavně prezentačním záběrem jen na „ikonické“ autorské projevy užitého umění, designu, fotografie, ale mělo by sledovat i tzv. anonymní estetiku každodennosti, která mnohdy věrněji dokumentuje obvyklý životní styl. Metodologie historiků umění tak musí být kombinována s přístupy ostatních oborů a vyžadovat při konkrétních projektech ad hoc mezioborovou spolupráci. Cílem není se uzavřít do klauzury elitního kunsthistorického „know-how“, ale hledání dalších interpretačních a prezentačních postupů.

Výstavy v UMPRUM muzeu by se měly dotýkat níže uvedených okruhů: a) umělecký průmysl a užité umění historických epoch i současnosti, b) grafický design, c) produktový a průmyslový design, d) módní design a textil, e) fotografie, f) film, e) architektura.

Přednáškový sál v přízemí UMPRUM umožňuje spolupráci s FF MU a dalšími školami, ale i interní přednáškové cykly a diskuse a projekce.

Vedle dočasných výstav máme v plánu v horizontu cca 5 let změnit stálou expozici užitého umění. V nové expozici bude kladen důraz na 20. století a na lokální souvislosti.

Akvizice sbírek jsou v současné době velmi problematické. I když lze v ojedinělých případech požádat ministerstvo o výjimečnou dotaci, akviziční statistika je dnes tristní. Je třeba podporovat formu mecenášství a donací. K vybraným výstavním projektům budeme skrze PR oddělení pořádat i veřejné výzvy k zápůjčkám či darům.

V registru pokračuje digitalizace sbírek, sbírky tak budou ke studiu otevřené k dispozici studentům a soukromým badatelům. Vítáme spolupráci se studenty na jejich bakalářských a diplomových pracích, vítáme spolupráci s externisty.

Instituce by měla být ochranným bastionem sbírek (srov. charakter pevnostní bosáže vnější architektury muzea), ale zároveň by se měla výrazně otevírat navenek, a to jak v procesu práce, tak ve vztahu k veřejnosti a ve vztahu k badatelům.

ŽIVOTOPIS

doc. Mgr. Lada Hubatová-Vacková, Ph.D. (* 1969, Opava)

Po maturitě na Střední uměleckoprůmyslové škole v Praze studovala v semináři dějin umění na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně (Mgr. 1991, Ph.D. 1999). Po magisterském studiu krátce působila jako asistentka ve sbírce moderního umění 1. poloviny 20. století, podílela se tehdy na první stálé expozici v Pražákově paláci (přerušeno první mateřskou dovolenou).  Po studijním pobytu ve Francii tři roky přednášela v semináři dějin umění na FF MU (1998–2001). Poté odešla s rodinou do Prahy, kde působila jako asistentka v Národní galerii v Praze. Po druhé mateřské dovolené absolvovala postgraduální studium v Centru pro teoretická studia, na společném pracovišti Karlovy univerzity a AVČR v Praze (2005–2006). Od roku 2006 dodnes je členkou katedry teorie a dějin umění na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze, kde přednáší. Publikuje v oboru dekorativního umění a designu 19. a 20. století, moderního umění 20. století. V březnu 2014 se na VŠUP habilitovala svou prací Tiché revoluce uvnitř ornamentu. Studie z dějin dekorativního umění a uměleckého průmyslu v letech 1870–1930 (kniha byla nominována na Cenu F. X. Šaldy). Pro Moravskou galerii připravila výstavu téhož zaměření (výstava získala zvláštní cenu Gloria Musealis). Své pracovní aktivity bude dělit mezi výukou na VŠUP v Praze a působením v Uměleckoprůmyslovém muzeu Moravské galerie v Brně. Je vdaná, má dceru (1993) a syna (2002).

Delší verzi cv viz: http://moravska-galerie.cz/moravska-galerie/o-galerii/veda-a-vyzkum/odborne-zivotopisy-kuratoru-mg/lada-hubatova-vackova.aspx