Nejúspěšnější výstava? K návštěvnosti Reynka

Minulý měsíc skončila ve Valdštejnské  jízdárně výstava díla Bohuslava Reynka, kterou v průběhu jejího trvání doplnily grafiky Marca Chagalla. Na webových stránkách vytvořených právě pro tuto příležitost se hned na titulní straně dočteme, že výstavu si přišlo prohlédnout 56 169 návštěvníků.

To je skoro třikrát vyšší číslo, než byla návštěvnost jiné Reynkovy výstavy, kterou na přelomu let 2011 a 2012 uspořádala Galerie hlavního města Prahy. Zdálo by se, že masivní reklamní kampaň zafungovala... Ve skutečnosti to není zdaleka tak jednoznačné.

Právě reklamní kampaň, neadekvátní k Reynkově osobnosti i dílu, společně s faktem, že tvorbu stejného umělce nedávno prezentovala na obsáhlé retrospektivě GHMP, patřily k hlavním argumentům proti letošní výstavě pořádané Nadačním fondem Richarda Fuxy ve spolupráci s Národní galerií v Praze, Galerií Zdeňka Sklenáře a Nadací Reynek.

Výstavu ve Valdštejnské jízdárně, která se původně jmenovala Génius, na kterého jsme měli zapomenout a až začátkem července se přejmenovala na Chagall–Reynek, mezi 16. dubnem a 20. zářím, tedy za 22 týdnů, navštívilo oněch zmíněných 56 tisíc lidí. Reynkovu retrospektivu v Domě U Kamenného zvonu si od 23. listopadu 2011 do 29. ledna 2012, tedy během 9 týdnů, přišlo prohlédnout 20,8 tisíc návštěvníků.

Pokud budeme srovnávat denní, respektive týdenní návštěvnost, budou na tom obě výstavy v podstatě stejně, respektive ta letošní hůř. Chagall–Reynek měl otevřeno i v pondělky, což je, jako by trval o tři týdny déle. Výstava v roce 2011 měla týdenní návštěvnost 2311 lidí. Týdenní návštěvnost letošní výstavy vychází na 2247 lidí. 

Celková návštěvnost přes 56 tisíc lidí je na české poměry bezesporu úctyhodná, tvrzení organizátorů, že "společná expozice děl Bohuslava Reynka a Marca Chagalla aspiruje na jednu z nejúspěšnějších výstav umění v České republice," je však opět poněkud nadnesené.

Silvie Šeborová | Vystudovala dějiny umění na Filozofické fakultě MU v Brně. V letech 2005-2010 a 2016–2022 působila v Moravské galerii v Brně (v lektorském oddeělení a posléze jako náměstkyně pro vnější komunikaci). V roce 2008 založila Artalk.cz, který vedla do roku 2015. Působí jako kritička a kurátorka umění.