TZ: Kunsthalle Bratislava

"Kunsthalle v Bratislave začne svoju činnosť v septembri" oznámil Juraj Čarný, poverený riaditeľ Slovenského centra vizuálnych umení a Domu umenia / Kunsthalle Bratislava. Po 20 rokoch úsilia by sme sa mali dočkať úvodnej výstavy, ktorá  bude mapovať 90. roky na slovenskej scéne. Výstava nebude len prehľadom diel či výstav, ktoré boli realizované v 90. rokoch, ale bude sa snažit vyvolať diskusiu.Hlavným poslaním Kunsthalle Bratislava bude zviditeľňovať slovenské vizuálne umenie nielen na domácej, ale aj na medzinárodnej scéne.

Ďalej poverený riaditeľ SCVU predstavil na tlačovej konferencii hlavného kurátora, ktorým  bude Richard Gregor a kurátorku Ninu Vrbanovú, vzdelávacie programy budú pod patronátom Daniely Čarnej a výskumné, dokumentačné a publikačné činnosti bude mať na starosti Katarína Trnovská. Minulý týždeň sme sa zaoberali týmto konkurzom v texte od Michala Rehúša Familienhalle a potom v stanovisku od Juraja Čarného. Včera na tlačovej konferencii generálna riaditeľka Národného osvetového centra Jana Kresáková oznámila, že dané pozície budú obsadené až po konkurze na riaditeľa Kunsthalle Bratislava. Viac informácii o koncepcii Kunsthalle Bratislava nájdete tu a v tlačovej správe nižšie.

Slovenské centrum vizuálnych umení a Dom umenia / Kunsthalle Bratislava vznikajú po takmer 20 rokoch systematického úsilia výtvarnej verejnosti s cieľom vytvoriť v centre hlavného mesta reprezentatívny výstavný priestor a organizáciu, ktorá by mapovala a dokumentovala, vedecky spracovávala a sprístupňovala vizuálne umenie domácemu aj zahraničnému publiku.

Dom umenia / Kunsthalle Bratislava bude participatívnym typom galérie, ktorá bude nadväzovať komunikáciu s publikom kreatívnymi stratégiami PR, marketingu, ale predovšetkým prostredníctvom interaktívnych vzdelávacích programov. Galerijná pedagogika, ktorá je centrom diania svetových múzeí a galérii a ako sme ju doteraz na Slovensku poznali len v niekoľkých vybraných inštitúciách, bude úzko prepojená s výskumným a výstavným oddelením. Našou ambíciou bude vizuálne umenie, ktoré je širšou verejnosťou často považované za nie celkom zrozumiteľné, sprístupňovať, vysvetľovať a približovať. Výstavy budú strážené tzv. mediátormi – špeciálne vyškolenými ľuďmi, ktorí budú permanentne pripravení komunikovať na nevtieravej báze o vizuálnom umení s návštevníkmi Domu umenia / Kunsthalle Bratislava.

Hlavným poslaním Domu umenia / Kunsthalle Bratislava bude zviditeľnenie slovenského vizuálneho umenia v medzinárodnom kontexte. Prostredníctvom systematicky nadväzovaných partnerstiev s najvýznamnejšími inštitúciami v zahraničí nebudeme iba importovať výstavné tituly do Bratislavy, ale tiež exportovať slovenských autorov do zahraničia, iniciovať ich komunikáciu so zahraničnými odborníkmi formou prác na spoločných výskumných úlohách, ktoré by mali viesť k spoločným putovným projektom a publikáciám prirodzene integrujúcim našu umeleckú scénu do svetových dejín umenia.

Priestory Domu umenia, ktoré sa aj bez existencie organizačného zázemia, marketingu, PR a vzdelávacích aktivít tešili mimoriadnej návštevnosti, sme sa rozhodli umocniť ambicióznym zámerom inšpirovaným britskými galériami. Dom umenia / Kunsthalle Bratislava bude fungovať na báze dobrovoľného vstupného, čo považujeme za povinný štandard, nie dočasnú záležitosť. Diváci, ktorí budú mať záujem podporiť naše aktivity, budú mať na to priestor prostredníctvom štruktúrovaného programu podporovateľov Kunsthalle.

Porovnávať pracoviská iných kultúrnych oblastí, ako Slovenské centrum dizajnu, Hudobné centrum, Divadelný ústav, Filmový ústav a Literárne informačné centrum, ktoré vykonávajú svoje aktivity už desaťročia, s novým Slovenským centrom vizuálnych umení môže pre nás vyznieť nepriaznivo.Na druhej strane však dnes môžeme vytvoriť podstatne dynamickejší a priestorovo menej náročný archív, integrujúc pomocou nových technológií už existujúce, ale aj úplne nové databázy. Možno teda povedať, že Slovenské centrum vizuálnych umení bude oblasť vizuálnych umení zastrešovať prostredníctvom výstavných projektov, viacjazyčných publikácií, knižnice, archívu, web stránky, časopisu a ďalších aktivít, v úzkom prepojení s vlastným a iniciovaným výskumom. Naplnenie všetkých vyššie uvedených cieľov bude vyžadovať nielen systematickú podporu Ministerstva kultúry, ale aj Národného osvetového centra, nebude ale možné bez úzkej spolupráce so súkromným sektorom. Generálnym partnerom Domu umenia / Kunsthalle Bratislava sa stala Tatra banka. „Podpora umenia je dlhodobá stratégia, ktorá ak chce byť úspešná, musí byť stabilná a kontinuálna. Našou ambíciou je preto podporovať aktívnych ľudí, ktorí majú záujem na rozvoji takýchto projektov. Zriadenie Kunsthalle je krokom, na ktorý umelecká obec dlho čakala a o to viac sme radi, že môžeme byť pri jej zrode. Tešíme sa na projekty, ktoré Kunsthalle prinesie,“ vyjadrila sa Milada Halová, riaditeľka oddelenia komunikácie a stratégie značky Tatra banky.

Foto: Zuzana Godálová