Jak řídit Moravskou galerii

Po zveřejnění jména nového ředitele Moravské galerie v Brně souhlasilo Ministerstvo kultury ČR, jakožto zřizovatel insituce, i se zveřejnením jmen kandidátů, kteří o tento post usilovali; Artalk jednotlivé uchazeče požádal o souhlas s publikováním projektů rozvoje MG, s nimiž se do konkurzu hlásili.

foto: archiv MG

Dne 1. dubna nastupuje do funkce ředitele Moravské galerie v Brně Jan Press, dosavadní projektový manažer, vedoucí odboru ekonomiky a provozu MG, který v instituci působí od roku 2008. Presse do funkce jmenovala ministryně kultury Alena Hanáková na základě výběrového řízení, které se konalo 5. února a kterého se zúčastnilo pět kandidátů. Kromě Presse se o post ředitele ucházela Kateřina Tlachová, dosavadní zástupkyně ředitele MG, Zora Wörgötter, která v Moravské galerii v Brně pracovala v letech 1997-2010 jako kurátorka sbírky starého umění a hlavní kurátorka, Richard Gregor, jenž donedávna působil jako ředitel v Galerii Cypriána Majerníka v Bratislavě a Antonína Pirochtová, která vystudovala výtvarnou výchovu na PdF MU a následně dějiny umění na FF MU, které absolvovala v loňském roce.

Přinášíme projekty rozvoje Moravské galerie v Brně Jana Presse (zde), Kateřiny Tlachové (zde), Antoníny Pirochtové (zde) a Zory Wörgötter (zde). Richard Gregor na výzvu artalku o souhlas se zveřejněním koncepce nereagoval.

Výběrová komise ministryni doporučila, aby zvážila jmenování jednoho ze dvou účastníků, kteří se v konečném bodovém hodnocení umístili na prvních dvou místech s rozdílem jednoho bodu: Kateřinu Tlachovou či Jana Presse. Ministryně si pozvala oba kandidáty k ústnímu jednání, jenž se konalo 13. března a na jeho základě se rozhodla právě pro Jana Presse, tisková zpráva k Pressově jmenování zde.

Z koncepce rozvoje Moravské galerie v Brně formulované Janem Pressem vyplývá, že hodlá pokračovat ve stopách svého předchůdce Marka Pokorného, chtěl by v galerii udržet stěžejní projekty - ať již je to organizování Bienále grafického designu, či působení galerie v oblasti metodiky prostřednictvím Národního metodického centra pro prezentaci a recepci výtvarné a vizuální kultury v muzejním kontextu. Za strategické téma považuje Press rekonstrukci Místodržitelského paláce, kde by zastřešením atria měla MG získat prostor pro další aktivity. Rekonstrukce by podle Prsse měla probíhat v delším časovém horizontu tak, aby nedošlo k úplnému znepřístupnění všech prostor paláce.

 

Silvie Šeborová | Vystudovala dějiny umění na Filozofické fakultě MU v Brně. V letech 2005-2010 a 2016–2022 působila v Moravské galerii v Brně (v lektorském oddeělení a posléze jako náměstkyně pro vnější komunikaci). V roce 2008 založila Artalk.cz, který vedla do roku 2015. Působí jako kritička a kurátorka umění.