Jak vést Dům umění

Do výběrového řízení na post ředitele Domu umění města Brna se přihlásilo pět kandidátů. Dva z nich pravděpodobně neměli v minulosti nic do činění s výtvarným uměním a vypadli hned v prvním kole. Do druhého kola, které se konalo 10. 12., postoupili tři zbylí uchazeči: Rostislav Koryčánek, Terezie Petišková a Jiří Machalický, z nichž porota na základě písemného projektu a ústního pohovoru vybrala kandidáta, kterého se rozhodla městu doporučit. Magistrát města Brna jakožto zřizovatel Domu umění jeho jméno zatím odmítá zveřejnit, 19. 12. by se mělo konat zasedání, na němž bude rozhodnuto, zda se zvolený uchazeč skutečně stane ředitelem.

Terezie Petišková, která od roku 2006 působí jako odborná asistentka na Katedře dějin a teorie umění FUD Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, a která v 90. letech vedla Galerii mladých a starala se o dramaturgii pořadů v Procházkově síni v Domě umění, a dosavadní ředitel Domu umění města Brna Rostislav Koryčánek souhlasili se zveřejněním svých projektů. Petiškové projekt zde, Koryčánkův zde.

Jiří Machalický, který v současnosti pracuje v Muzeu Kampa a stará se o program Galerie NoD, odmítá potvrdit či vyvrátit skutečnost, zda se do konkurzu na ředitele brněnské instituce vůbec přihlásil.

Před novým ředitelem stojí úkol navrácení plnohodnotného programu do Domu pánů z Kunštátu v roce 2014, rozvíjení Brněnského architektonického manuálu, či pokračování v přehlídce umění ve veřejném prostoru Sochy v ulicích, který se v Brně koná každé dva roky a jehož další ročník vychází na léto 2013.

 

Silvie Šeborová | Vystudovala dějiny umění na Filozofické fakultě MU v Brně. V letech 2005-2010 a 2016–2022 působila v Moravské galerii v Brně (v lektorském oddeělení a posléze jako náměstkyně pro vnější komunikaci). V roce 2008 založila Artalk.cz, který vedla do roku 2015. Působí jako kritička a kurátorka umění.