RE: Zápisky z Vytváření dějin

Reakce Vlasty Čihákové Noshiro na text rekapitulující sympozium Vytváření dějin současného umění (zde), respektive na část textu vztahující se k příspěvku, který Čiháková na sympoziu přednesla.

Sumarizovat jednodenní sympozium s náročným filosofickým zaměřením je vždy velmi obtížné, zvláště při rozdělení tématu na několik kapitol. Při takové příležitosti se vyplatí zapsat si postřehy, jež nás zaujaly, než zbrkle kritizovat něco, co mohu při ústním podání přeslechnout, či k čemu nemám možnost ověření v psaném textu. Můj příspěvek se týkal alternativní vývojové linie od akčního umění k multimediální interakci, jež nebyla ani v případě slavných jmen zastoupena na výstavě Ostrovů odporu. Proto ve smyslu toho, co na výstavě chybělo, a co při rekapitulaci vývoje posledních dvaceti let mělo být podle mého názoru zahrnuto, jsem volila ty nejznámější příklady umělců a jejich děl, což jsem v úvodu svého příspěvku předeslala. Dokonce jsem váhala s foto projekcí. Recenzentka však tyto mé citace označila za „povrchní výčet“, který pro nedostatek nových jmen žádný impulz nepřinesl, ačkoli vývojová linie sama byla bezpochyby dostatečně zdůvodněna. Chápala jsem uspořádání sympozia jako potřebu vyjádření kritické reflexe na výstavu a doplnění hodnocení historického vývoje posledních dvaceti let, nikoli za příležitost objevovat nové talenty. V tomto smyslu se nedalo od sympozia očekávat víc. Chápu ovšem, že pro mladou recenzentku je to málo, zvláště když se v diskutovaném období patrně teprve narodila.

Vlasta Čiháková Noshiro