artalk-thumbnail-default

Tomáš Pospiszyl se dnes ve Výtvarném pátku Lidových novin věnuje výstavě Viktora Karlíka v Galerie 13 Západočeské galerie v Plzni, na níž je prezentována umělcova tvorba realizovaná v podmínkách kulturního undergroundu 80. let. „Z pohledu akademického umění by Karlíkovy rané práce možná šly popsat i jako malířsky neobratné a barevně nevyladěné, jako recyklující expresivní figurální modernismus se sklony k lyrickému romantismu… Než projdete těch pár místností galerie, Viktor Karlík si vás dokáže získat. Dojde nám, že tu zdaleka nejde o formální vytříbenost, ale o dílo poměřované životními hodnotami. Jestliže Karlík maluje jako o život, není to jen otřepaná metafora, ale základní tvůrčí princip. Ten je jeho nejsilnější zbraní, ale i překážkou, která ztěžuje nebo přímo znemožňuje najít k jeho práci kritický vztah.“

Ve svém druhém textu nazvaném Morálka a krása v soudu dějin si Pospiszyl klade otázku: „Co to před rokem 1989 znamenalo nedělat kompromisy s režimem a kudy vedla dělicí čára mezi kulturním undergroundem a tím ostatním?“

Třetí Pospiszylův text je věnován návštěvnicky nejúspěšnějším výstavám letošního roku. Zatím nejúspěšnější je přehlídka amerického fotografa Davida LaChapella v Galerii Rudolfinum v Praze. Jako jisté překvapení označuje Pospiszyl výstavu Černá slunce v Galerii výtvarného umění v Ostravě, která je na pomyslném žebříčku druhá. „Ukazuje se, že i mimo Prahu lze uspořádat událost, která přiláká velký počet diváků.“ Což potvrzuje i třetí místo výstavy Obrazy mysli / Mysl v obrazech v Moravské galerii v Brně.

Hongkong se vyšvihl mezi aukční trhy světa. Vlastnictví uměleckých děl je pro řadu milionářů z jihovýchodní Asie jak zajímavou investicí, tak i potvrzením společenského statusu. „Navíc se zde dají zhlédnout i díla, o kterých se v Číně může jen šeptat. A to od umělců, které čínská veřejnost ani neměla možnost poznat, protože v Číně výstavy pořádat nemohou. Například známého čínského umělce, disidenta a provokatéra režimu Aj Wej-weje, který byl jednou z hvězd letošního ročníku Hongkong International Art Fair 2012,“ píše Marketa Moor v dnešních Hospodárkách. V článku se věnuje jak Hongkongskému veletrhu, tak i Aj Wej-wejově díle „Cong“, které je zde prezentováno.

Naďa Klevisová z Hospodářských novin se věnuje dražbě umělecké kolekce Guntera Sachse, která proběhla 21. a 22. května v Londýně. „Do Londýna se sjeli kupci z Asie, Evropy, Ruska a Spojených států a svedli tam urputné souboje, hlavně o obrazy Sachsova přítele Andyho Warhola. Mezi deseti nejdráže prodanými položkami je Warhol zastoupen hned šestkrát.“ Klevisová upozorňuje také na nadcházející aukci síňě 1. Art Consulting Brno – Praha, která příští čtvrtek nabídne v Topičově salonu na Národní třídě soubor umění z let 1950–2010.

Marta Švagrová z Lidových novin přináší článek o životě a tvorbě amerického výtvarník českého původu Bartoně Lidice Beneše, který tuto středu podlehl AIDS. „S časem, který mu zbýval, naložil vskutku účelně. V kontroverzních dílech, k jejichž vytvoření používal biologický a dlužno říci velmi osobní materiál, jako je vlastní nakažená (nikoli už nakažlivá) krev nebo popel blízkých přátel, kteří neměli štěstí přežít, našel smysl svého umění. Připomínal lidem, jak pošetilé je myslet jen na každodenní nicotnou přítomnost, že vedle nás zdravých žijí jiní, vyloučení z většinového společenství.“


Článek zatím neobsahuje žádný komentář.

Komentáře nejsou povoleny.

Artalk doporučuje