Musíme vybudovat nový rámec
30. 4. 2012Rozhovor
"Především si myslím, že v momentě, kdy se role umělce a kurátora mísí, značí to alarmující stav uměleckého provozu v dané společnosti." tvrdí František Kowolowski. Tento umělec, teoretik i kurátor aktuálně vystavuje svá díla v Galerii výtvarného umění v Ostravě, následující rozhovor však stojí za pozornost hlavně kvůli Kowlowského teoretickým názorům na výtvarný provoz.
A název? Název výstavy lze z jedné strany vnímat jako obecný koncept, ale z druhé strany se jedná zástupný problém pro to, jakým způsobem díla přesněji definovat v určitém rámci instalačního chápání. Šlo mi o to, aby člověk procházel specifickou cestou, v níž je podrobován určitým myšlenkovým procesům, které pramení z mé práce. Takový tvar v tvaru. Samozřejmě pracuji s určitým prostorem, protože pokud klasicky obraz nepověsíte na stěnu, čili nepopíráte jeho funkci, ale vnímáte ho jako prvek, konstituční cihlu celé instalace, vytváříte jiný prostor. Stále je to médium, stále je to plátno, ale z druhé strany lze chápat jeho fyzičnost, možnost překročit rozměr jeho danosti.
V podnázvu výstavy se hovoří o „intermediálně pomíjivém“ světě. Proč je podle vás pomíjivý? A existuje nějaký svět, který pomíjivý není? Ten podnázev se spíš obracel obecně k definici depozitáře, jakési instalace, která je velice efemérní, podobně jako performance. Podtitul vychází z názvu výstavy: v depozitu jsou věci uskladněny a postupně umírají, nebo alespoň v určité rovině tento proces napodobují. Pomíjivost je můj pocit nejen z institucionálního rámce, ale také z určitých společenských tezí, které jsou nějakým způsobem čitelné.
S kurátorem výstavy Michalem Kolečkem jste výběr prací ohraničili časovým horizontem 11 let. Proč? Pomohla vám čísla, nebo do doby před 11 lety spadá nějaký zásadní obrat ve vaší tvorbě? Struktura do určité míry podléhá koncepci katalogu. Výstava prezentuje i projekty, jenž roku 2000 předcházely. Je jich málo a mají dokumentační charakter, ale jsou tam. Zabýval jsem se tehdy především malbou, ale v určitém momentě jsem si řekl, že ty práce nechci prezentovat. Začal jsem je vnímat jinak. Začal jsem pracovat více tematicky a ta témata byla podnícena reflexí sociálního prostředí, a především institucionálního rámce.
Svou kurátorskou činností jste v posledních letech významně ovlivnil brněnské kulturní milieu (např. koncepcí Mezi námi skupinami v Domě pánů z Kunštátu, či koordinátorskou participací na projektu Formáty transformace). Vnímáte, jako pedagog, teoretik, kurátor, ale zároveň aktivní umělec ostré hranice mezi svými „osobnostmi“, nebo je pojem „hranice“ v tomto případě pro vás anachronismem? To je častý dotaz. A je to správný dotaz. Psal jsem o tom ve sborníku Médium kurátor, který editoval David Korecký, že tyto vztahy můžeme vnímat jako příslovečnou spojitou nádobu. Kurátorský počin může být vnímán jako umělecký akt, i když samozřejmě vyžaduje poněkud jiné postupy a odlišný druh práce. Kdybych chtěl definovat roli kurátora v současném umění, řekl bych, že kurátor by měl pracovat s kontextem, do něhož řadí dílo určitého umělce. A to dílo musí výborně znát. Nejde ani tak o to, pracovat s ním kriticky, ale dát je do určitých souvislostí. Já se kromě vámi vyjmenovaných profesí věnuji ještě skupině Vítrholc, a právě ve spojení s jejími projekty mne začal zajímat samotný provoz umění.
Napadaly mne myšlenky, které v galerijním a institucionálním provozu nikdo neřešil. Myslím, že dnes již mizí ten klasický uměleckohistorický úzus, že by se kategorie měly vymezovat přesně. Ano, v silách umělce není, aby obsáhl dějiny umění podle nějaké konvenční struktury. Ale zároveň musí vykazovat určitý zájem o dějiny i přítomnost. Problém je, že většina teoretiků se s živým uměním vůbec nesetkává. A především si myslím, že v momentě, kdy se role umělce a kurátora mísí, značí to alarmující stav uměleckého provozu v dané společnosti. Jeho nefunkčnost. Ale na druhou stranu to přináší nové formy, protože se „z nouzecnosti“ vytváří autentické prostředí. Mám zkušenosti z Ostravy i z Brna, a pokud by umělci takováto prostředí nevytvářeli, zanikla by vlastně báze té konfrontace. Nevzniklo by společenství, v němž má možnost klíčit zpětná vazba. Mnoho studentů se těchto příležitostí chápe. A to je skvělé, protože to za ně nikdo jiný neudělá.
Přemýšlím, jaké vlastně v Brně existují vazby mezi studenty FaVU nebo JAMU a posluchači příslušných teoretických oborů na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity. Mám pocit, že neexistují téměř žádné. To je otázka interakce a zpětné vazby. Na filozofické fakultě, ale i na uměleckých oborech, si každý hájí své vlastní hranice. Dnes je přeci jasné, a to není pouze otázka vzdělávání nebo systému, že umělec musí mít širší záběr. Nemůže již vystačit pouze s tím, že ho na škole naučili strukturálně pracovat s obrazem. Že mu vysvětlili kompoziční schéma, že mu vysvětlili určité struktury. Dnes musí být vizuální umělec otevřenější, a musí být vzdělanější v rozličných oborech. A to je ten problém, na který určitě narážíte: že se na jednotlivých oborech separují, uzavírají se do sebe. Anebo si otevírají vlastní oborové formy interakce, ale ty jsou příliš úzké. Zásadním problémem je segregace. To je možná odpověď na paralelu vztahů mezi kurátory-umělci a umělci-kurátory.
Jak vnímáte pozici českého videoartu v rámci střední, a jak v rámci západní Evropy? Já si myslím, že rozdílnost mezi západním a postkomunistickým prostorem je patrná. I mladší generace se potýká s posttotalitní situací, protože je silně obsažena ve společnosti, v jejím mentálním rozpoložení. Ale je otázka, jestli to je dobře, nebo špatně. Pokud řekneme „západ“, jde o poněkud cynický způsob chápání kreativní produkce, protože hodnota peněžní se stává součástí kulturní hodnoty uměleckého díla. Všechny umělecké postoje, které přecházejí od abstraktního expresionismu, přes Fluxus po performery a land art, měly zrušit produkci uměleckého díla v rámci systému. Z jedné strany stále cítím touhu umělců živit se vlastní prací, ale myslím, že si neuvědomují jednu věc: že jsou sice z jedné strany svázáni, ale z druhé o to svobodnější. Mají možnost třeba podepsat smlouvu s galeristou, který jim předloží dohodu, a řekne: „Tady mi za rok uděláš dvacet uměleckých děl, ty budeš tu smlouvu dodržovat a budeme vydělávat.“ V současnosti se v České republice, kromě dvou nebo tří galerií, skoro nikdo nevěnuje prezentaci českého umění v zahraničí, snad kromě Hunt Kastner a Švestky.
Neměl Jiří Švestka pobočku v Berlíně? Ano, měl, jenže už tam dnes tolik nevyváží. Současnou prezentaci umělecké produkce v zahraničí představuje na profesionální úrovni jedna galerie. To nestačí. Uvědomují si to umělci? Že musí najít cestu k nějakému galeristovi na západ, který je bude prezentovat?
Tím z toho umění možná mizí požadavek kontemplace. Ta spiritualita uměleckého díla.
______________________________________________________________
______________________________________________________________
František Kowolowski: Depositum / GVUO: Dům umění / Ostrava / 21. 3. - 27. 5. 2012
Tomáš Kubart | Narozen 1986, je interním doktorandem oboru Teorie a dějiny divadla, filmu a audiovizuální kultury na Filozofické fakultě MU v Brně. Od roku 2011 pravidelně přispívá na Artalk, v letech 2008–2013 psal pro Rozrazil Online a Kulturní noviny, spolupracoval s nakladatelstvím Větrné mlýny. Od prosince 2015 píše pro německý magazín Jitte. Zabývá se průniky výtvarného a divadelního umění, různými formami happeningu, performance, scores či eventů a současnou českou i světovou scénografií, malbou a konceptuálním uměním.