Leonardo podle Royta

Kurátorem výstavy Tvář Leonarda da Vinci – Příběh rytířského řádu templářů, jejíž „unikátnost“, slovy tiskové zprávy (zde), „tkví v národní historické premiéře vystaveného obrazu Leonarda da Vinci z roku 1510, o kterém se řada odborníků domnívá, že se jedná o mistrův autoportrét,“ není jen tak ledajaký kolotočář, ale formálně vzato jedna z nejvýše postavených osob v oboru – ředitel Ústavu pro dějiny umění Filozofické fakulty Univerzity Karlovy Prof. PhDr. Ing. Jan Royt.

Těžko říct, zda se víc divit tomu, že profesor dějin umění Karlovy univerzity poskytuje záštitu takovéto pouťové akci, nebo tomu, že tak činí, i když současně říká, že hlavní teze výstavy jsou nesmysl. V Českém rozhlase se Royt vyjádřil, že leonardovská atribuce bude vyžadovat ještě další průzkum a že jí osobně příliš nevěří (zde). V České televizi pak doplnil, že Leonardo s templáři neměl nic společného (zde). Co takovéto chování vypovídá o úrovni českých dějin umění jako odborné disciplíny, smutno domýšlet.

 

Jan Skřivánek | Narozen 1977, je absolventem dějin umění a historie na Masarykově univerzitě v Brně a Mediálních studií na Univerzitě Karlově v Praze. Od konce roku 2006 vede časopis Art+Antiques. Před tím jako externista přispíval do týdeníku Euro, do Mf Dnes a do dalších médií. Je členem občanského sdružení Artalk. V září 2012 byl na tři roky jmenován do grantové komise hlavního města Prahy pro oblast kultury a umění. Od roku 2013 je členem dramaturgické rady Českých center a poradní a akviziční komise Sbírky moderního a současného umění Národní galerie v Praze.