Kurátorská fraška v Národní galerii
2. 1. 2012Komentář
Samuel Paučo − jeden z finalistů Ceny 333 a Skupiny ČEZ − se kriticky zamýšlí nad podobou a průběhem vernisáže a výstavy finalistů této ceny pro mladé umění, která se konala 15. 12. 2011 ve Veletržním paláci.
Tento text nepíši z pozice zatrpklého, neoceněného výtvarníka, nýbrž z polohy umělce, který se pozastavuje nad neprofesionálním konáním ze strany Národní galerie a má pocit, že nejen jeho práce byla dehonestována. Nejedná se o čistě subjektivní pohled – vychází z diskuze s ostatními profesionály, s nimiž jsem měl možnost se během předávání ceny bavit. Primárně se samotnými finalisty a se členy poroty.
Cena 333 je od počátku problematická. Vznikla za působení Milana Knížáka jako jakýsi domnělý protipól k Chalupeckého ceně s ambicí stát se dalším prestižním oceněním mladých umělců. Už první ročník se však neobešel bez konfliktů. Nemám ovšem právo komentovat předešlé čtyři ročníky, jelikož jsem je mohl sledovat pouze prostřednictvím médií. Pátý ročník se však konal s prizmatem příchodu očekávaných změn.
Již několik posledních let jsme svědky nekonečného sporu mezi takzvanými klasickými a novými (post) médii. Mezi malbou, sochou a konceptem a některými uměleckými projekty. Nechci se zde pouštět do ošemetných polemik, ale je jasné, že i přes všeobecné pochopení, že rozpor je jen domnělý, si vícero „klasických umělců“ myslí své. Jakožto malíř jsem proto pozorně sledoval, jak se situace okolo ceny 333 vyvíjí. Ukázalo se, že se poprvé zásadněji vymezila, převládla klasická média! Do finále se probojovalo jedenáct finalistů, kdy deset z nich se věnuje malbě, soše anebo street artu s přesahem do malby.
Předseda poroty Jaroslav Róna to v katalogu k výstavě finalistů komentuje slovy: „V poslední době jsme byli svědky ocenění uměleckých děl, nad nimiž odborná veřejnost nevěřícně kroutila hlavou, a ta neodborná se jenom utvrdila v názoru, že zajímat se o současné umění je pouze ztrátou času. Rádi bychom svým výběrem představili současné umění v jeho rozmanitosti. Vedle projevu, jehož jazyk je pro laika skoro nemožné pochopit, vedle guerillových útoků vedených všemi prostředky na veřejný prostor také umění, jež se pomalu a soustředěně vyvíjí v poklidu malířských a sochařských ateliérů a porozumějí mu všichni...“
Pocit nezvládnutí akce nakonec utvrdila návštěva šestého patra, kde se měla konat tiskovka, která ne a ne začít, a tak jsem se při čekání začetl do katalogu letošního ročníku. Nebudu řešit chabou grafiku a design, ale když jsem zjistil, že některé reprodukce byly proporčně zdeformovány, měl jsem dost − za takovéto chyby se vyhazuje. Své rozhořčení jsem následně konzultoval, jak jsem již uvedl výše, s některými finalisty a porotci, kteří měli vůči kurátorskému a organizačnímu týmu dosti podobné výtky. Nezvládnutá organizace výstavy tak poškodila nejen vzpomínané umělce, ale také porotu, která do logistiky nezasahovala − i když na různé momenty zavčas upozorňovala. Třešničkou na dortu pak byl rozhovor s ředitelem NG Vladimírem Rӧslem, který byl tak ochotný a mé připomínky si vyslechl. Když jsem se mu svěřil, že na vzniklou situaci chci mediálně upozornit a že někdo by měl nést zodpovědnost, vyzkoušel na mě pár manažerských triků typu: „...buďte rádi, že jsme cenu nezrušili ... nepřijde vám jako střet zájmů, že v porotě byl váš bývaly pedagog?“, a podobně. Po dalších mých faktických argumentech však přešel na jinou rétoriku: „Zodpovědné osoby jsou z minulého vedení“, „Víte, jak těžké je vyhodit státního zaměstnance?“ Později se klasicky vymlouval na nedostatek financí – další panely a osvětlení by znamenaly jen náklady navíc. Nakonec jsme si z legrace plácli na to, že já něco napíšu a on pak někoho vyhodí.
Při veškeré vážnosti chápu, že je pan ředitel zaneprázdněný muž, který nemůže ohlídat veškerou činnost svých zaměstnanců. V každém případě bych byl ale rád, kdyby si práce nás výtvarníků a lidí z oboru možná o trochu více vážil. Svou zainteresovanost by nejlépe prokázal, kdyby zaměstnával skutečné odborníky.
Tento text je proto kromě široké veřejnosti věnován primárně jemu a samozřejmě také paní Dolanské. Myslím si, že Cena 333 má velký potenciál, který byl bohužel znovu promrhán zbytečnými přešlapy a neprofesionalitou.
Zároveň bych ale rád na závěr poukázal na osvícenectví Skupiny ČEZ, která cenu již pátý ročník sponzoruje. Navzdory mé kritice formy je idea a obsah ceny to zásadní a bylo by skvělé, kdyby se našlo více subjektů, které by takhle podporovali umění a kulturu jako takovu. V době krize o to více.
Samuel Paučo Autor je výtvarný umělec, finalista Ceny 333
______________________________________________________________
video z předání ceny (zde)
odpověď kurátorky ceny Karoliny Dolanské (zde)
odpověď náměstka ředitel NG Nikolaje Savického (zde)
čtenářská reakce Heleny Šauerové (zde)
______________________________________________________________
Finalisté - 5. ročník Ceny 333 Národní galerie v Praze a Skupiny ČEZ / NG: Veletržní palác / Praha / 16. 12. 2011 - 9. 4. 2012