TZ: David a Tomáš Medkovi

David a Tomáš Medkovi: Impressio et corpuscule, Galerie města Blanska, 16. 5. - 10. 6. 2009

Tomáš Medek

Studia: 1992 - 1998 FaVU VUT Brno, (V. Preclík)

1997 Nova Scotia College of Art and Design, Halifax, Nova Scotia, Canada

od 1998 asistent na FaVU VUT Brno (M. Gabriel)

Žije a pracuje v Brně.

Samostatné výstavy (výběr):

2008 Objekty a Otisky, Galerie Plamínek na Radlase, ( s Davidem Medkem), Brno

Repetitivní struktury, Galerie Jiřího Jílka, ( s Davidem Medkem), Šumperk

3x Brno, Galerie města Plzně, (s Petrem Veselým a Pavlem Haykem), Plzeň

Art is Steel, ArcelorMittal new head office, Remeš, Francie

2007 Organely, Komunikační prostor Školská 28, (s Frankem Herrmannem), Praha

Galerie ARS, ( s Janou Kasalovou), Brno

2004 Galerie ARS, (s Michalem Gabrielem), Brno

2000 Opakované struktury, Jihomoravské muzeum ve Znojmě, Dům umění

1998 Krychle z krychlí, Prostor pro jedno dílo, Pražákův palác, Moravská galerie v Brně

1997 Cube Realized, Anna Leonowens Gallery, Halifax, Nova Scotia, Canada

1994 Galerie mladých, Brno

Skupinové výstavy (výběr):

2008 U koho jsou, 15 Let FaVU VUT v Brně, Galerie Brno

Art Safari 16, Sochařské studio Bubec, Praha

V. Nový zlínský salon 2008, Galerie výtvarného umění ve Zlíně

Salon Pentimenti 08, Městská galerie MY, Jablonec nad Nisou

2007 Sochy pro Brno II., Urban centrum, Stará radnice, Brno

Acrochage, Galerie ARS, Brno

Art is Steel, ArcelorMittal new head office, Remeš, Francie

2006 Nic na odiv..?, Kateřinská zahrada, Praha

Kvalitní řešení, Galerie moderního umění v Hradci Králové

2005 IV. Nový Zlínský salon 2005, Krajská galerie výtvarného umění ve Zlíně, Zlín

2004 II. Biennale Internazionale, Scultura in pietra di Vicenza, Italie

2001 Klub Konkrétistů 2 Brno, Muzeum Města Brna

2000 Galerie Doubner, Praha

1993 Galerie Sýpka, Vlkov

 

David Medek

Studia: 1991-1993 MU Brno, Pedagogická fakulta

1992-1998 FaVU VUT Brno, (V. Preclík)

od 2000 asistent na UP Olomouc, Pedagogická fakulta

Žije a pracuje ve Zlíně.

Samostatné výstavy (výběr):

2008 Repetitivní struktury, Galerie Jiřího Jílka, ( s Tomášem Medkem), Šumperk

Objekty a otisky, Galerie plamínek na Radlase, Brno

2006 Otisky, Husovický dvorek, Brno

2001 Multiplum, Dům kultury Žďár nad Sázavou

2000 Galéria umenia Nové Zámky, SVK

Opakované struktury, Jihomoravské muzeum ve Znojmě – Dům umění

Skupinové výstavy (výběr):

2008 KK 2 Dnes – Nahoře bez, Muzeum moderního umění / Café ´87, Olomouc

Konkrétní a surové. (Pocta Arsénu Pohribnému) Galerie Caesar, Olomouc

Letní porcelánová plastika, Zámek Mostov

2007 4x struktury, Slovácké muzeum v Uherském Hradišti

2005 Deset pozic současné olomoucké výtvarné scény, Galerie města Plzně, Plzeň

IV. Nový zlínský salon, Krajská galerie výtvarného umění ve Zlíně, Zlín

2004 Folklorismy v českém umění XX. století, České muzeum výtvarných umění, Praha

2003 Svět jako struktura – struktura jako obraz, Galerie Klatovy / Klenová

2001 Klub Konkrétistů 2 Brno, Muzeum Města Brna

David Medek je vystudovaný sochař, ale podařilo se mu objevit originální vazbu mezi obrazem a sochou. Klíčovým momentem bylo, když se propracoval k reduktivní geometrické soše a začal povrch koule pokrývat lapidární strukturou identických polokulovitých útvarů. Instalace pak vznikaly prezentací Razítka, jak svá díla nazýval, zároveň s jeho stopou v měkkém materiálu, písku, hlíně atd. Tento koncept potom jedinečně rozvinul na samotný vztah obrazu a sochy – vyřezávaná repetitivní geometrická struktura na povrchu většího nebo menšího dřevěného prstence byla zrovna tak finální plastikou jako nástrojem, kterým mohl autor otáčením po povrchu malířského plátna postupně vytvořit repetitivní geometrický obraz. Obojí, obraz a sochu, také zároveň vystavoval jako jeden celek, který nám přináší celou řadu konceptuálních úvah o vztazích obou klasických výtvarných médií, ale také o povaze originálu, jedinečnosti, multiplikovatelnosti atd. Vstoupil i do dobového diskursu o aktuálnosti ornamentu. Oba artefakty jsou ještě pregnantně propojeny tím, že délka kružnice na soše je identická s délkou vzniklé vertikální stopy na obraze. Stejně originálně svým repetitivním geometrickým ornamentem reagoval umělec na téma sloupu.

Jiří Valoch

Od poloviny devadesátých let, zaujímá ve tvorbě Tomáše Medka klíčové místo především tvar krychle. Krychle bývá pro svou stabilitu symbolicky přirovnávána k zemi. Starověký Timaiův geometrický model prohlásil za strukturu (geometrickou podstatu) živlů tyto čtyři: čtyřstěn, který přiřadil k ohni, šestistěn (krychli) zemi, osmistěn vzduchu a dvanáctistěn vodě. (Z. Neubauer). Její pravidelný tvar Medkovi vytváří prostorový rámec, který „vyplňuje“ někdy uspořádanou, jindy chaotickou strukturou. Některé variace tvoří prostorovou síť, mřížku, umožňující chápat objekt jako část, vzorec (pattern) řádově většího celku. Snaží se „nebýt jedním nebo mnohým, být mnohostí.“ (Deleuze, Guattari). V těchto variacích se možná intuitivně autor pokouší nalézt místo či okamžik, kde se odehrává změna mezi uspořádaným a chaotickým stavem - terminologií fyziky osahává „hranu chaosu“. V mnoha případech je obtížné rozlišit význam slov jako „pořádek, řád“ a chaos“. Je tropický prales uspořádaný nebo chaotický systém? (I. Prigogin).

V posledních letech jakoby se koncept krychle stával pro Tomáše Medka poněkud těsným. Ve své tvorbě paradoxně postupuje opačně než bývá obvyklé. Od tvarové redukce směřuje k morfologicky složitějším formám, které „obléká“ do prostorové „virtuální“ sítě.

Kaliopi Chamonikola, Jiří Sobotka